Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

maandag 22 november 2010

Alpe d'HuZes het succesvolle voorbeeld voor goede doelen

Afgelopen woensdag stond in dagblad Trouw een groot artikel over goede doelen. Deze hebben het steeds moeilijker om donateurs te krijgen. Consumenten, de gulle gevers,  worden steeds kieskeuriger.

Trouw: "De charimarkt staat onder druk. Door de economische crisis geven mensen minder snel. Ook het vertrouwen in grote instituties - niet alleen in de goede doelensector - kalft af. Maar er is meer: de traditionele methoden van fondsenwerving - direct mail, straatwerving en ingehuurde telemarkerting hebben hun langste tijd gehad. (...) De goede doelen moeten andere wegen zoeken om hun geld binnen te halen. In hun publicatie zeggen Van Rooij en Buiting: "Consumenten prikken steeds vaker door de marketingboodschap heen. Ze weten dat de straatventer een student is die hiervoor betaald krijgt. Het is onecht en dat is voelbaar. Juist bij goede doelen verwachten gevers passie, eerlijkheid, emotie en gedrevenheid." Ze noemen als voorbeeld het succesvolle wielerevenement Alpe d'HuZes, waarmee sinds 2006 geld voor de kankerbestrijding wordt opgehaald. De deelnemers beklimmen op één dag minstens zes maal de legendarische Alpe d'Huez. Dit jaar werd een recordbedrag van 12 miljoen euro opgehaald. De organisatoren garanderen dat 100% van het ingezamelde geld daadwerkelijk ten goede komt aan onderzoek naar bestrijding en preventie van kanker".


Het hele artikel is te lezen op de website van Trouw : http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article3300558.ece/Donateurs_worden_kieskeuriger.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten