Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

woensdag 5 juni 2013

Je moet natuurlijk wel trainen van tevoren…


Gelukkig kwam ik er 100 meter na vertrek van de camping al achter. Helm en handschoenen vergeten! Zenuwen, zelfs als je voor de vierde keer deelneemt aan Alpe d’HuZes. Je zou toch denken dat je wéét wat je te wachten staat. Weten bleek vandaag toch echt weer iets anders dan ervaren. Man-o-man, wat was het zwaar. Ik denk dat het echt de twee zwaarste beklimmingen waren die ik de afgelopen jaren heb gedaan.

Hoe fiets je een Alp op? Van te voren had ik mij al voorgenomen, het wordt dit jaar echt één beklimming. Veel te weinig geoefend. Door het slechte voorjaar, maar gewoon ook weinig puf. De start op woensdag is gelukkig om 10.00 uur, dus ik kon redelijk uitslapen. 6.00 uur was ik wakker… Nou ja, in ieder geval een redelijke nacht gemaakt. Ontbijt, stuurbordje op de fiets, zonnebrand, koffie, fietskleding aan, L uitzwaaien (die d.m.v. auto en dan kabelbaan naar boven zou) en gaan. Ff terug om toch maar de handschoenen en fietshelm te halen, dat wel. Om 10.00 uur arriveerde ik aan de start. Kon meteen meestarten. Eén keer naar boven. Mens wat een afzien. Vreselijk. Ploegen. Strak 6-7 km per uur als snelheid aangehouden. En vooral niet stoppen om te rusten had ik mij voorgenomen, want dan ben je uit je ritme. Dat is constant vechten. Want je benen willen maar één ding: stoppen! Je verstand vindt het slimmer om door te gaan. Want het gaat toch nog steeds? Opvallend is altijd het geluid in het ‘peloton’. Direct na de start worden er nog onderling grapjes gemaakt. Na twee bochten wordt er al gevloekt en zie je de eerste afstappers om langs de kant uit te rusten. En hoe hoger je komt, hoe later op de dag het wordt, hoe minder er wordt gepraat. Iedereen vecht in stilte.

Onderweg steeds de vraag: één of twee keer vandaag? Na bijna twee uur gefietst te hebben kwam ik over de finish. L. stond mij op te wachten. Eerst koffie, dan omkleden en wat eten. Een jus d’orange toe. Een uur later wist ik nog steeds niet wat ik zou doen. Stoppen? Doorgaan? Afgesproken dat L terug zou gaan naar de camping en ik tijdens de afdaling zou beslissen wat te doen. Tsja, tsja. Eén keer is ook maar één keer. En het is pas 13.00 uur. Je kan tot 18.00 uur finishen. Dus… 

Beneden de in verband met de afdaling aangetrokken warme kleding uit (je koelt snel af door de snelheid waarmee je afdaalt) en weer over de startplaat. Met als voornemen: nu wél regelmatig een stop. Meteen richting bocht 21 is het zwaar. De temperatuur is opgelopen, de zon is fel. En elke ad6-er weet: vanaf de start naar bocht 16 (bochten worden van beneden naar boven geteld, de finish komt na bocht 1) zijn de stukken waar je het meeste moet klimmen. Het lukte door te fietsen naar bocht 20. Na even gezeten te hebben verder naar bocht 18. Bijtanken. In bocht 16 is een feestje aan de gang. Mij wat te druk, gestopt in bocht 15. En dan praat je wat met andere lijders. Over die …berg. Over hoe ver het nog is. Hoe vaak je nog omhoog wil. Etc. En samen kom je dan tot de conclusie dat het verder met elkaar blijven praten de finish echt niet dichterbij brengt. Je stapt maar weer op. In één keer door naar bocht 10, de bocht van Mathijs. En dan verder sukkelend omhoog. Net voor bocht 3 is een bekend fors stijgend stukje. Zo’n 100 meter, maar toch. Daar even afgestapt en die 100 meter gelopen. Eenmaal langs bocht 1 begint het feest. Veel mensen langs de kant, Veel aanmoedigingen en gejuich. Over de finish. En jawel, beklimming twee was vandaag toch nog  ‘binnen’. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten