Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

zondag 9 januari 2011

Kan een gezonde zich inleven in de dood? In NCRV-project leven drie mensen alsof het hun laatste jaar is

Bovenstaande kop in Trouw trok afgelopen vrijdag mijn aandacht. Al snel werd de bloeddruk hoger. In het artikel wordt een tv-programma aangekondigd waarin mensen gaan leven alsof ze zojuist gehoord hebben dat dit het laatste jaar van hun leven is... “Kan een gezond mens zich werkelijk inleven in een situatie dat hij of zij er over een jaartje niet meer is?” is de vraag die in het artikel wordt gesteld. Nee! En ik meen te mogen zeggen dat ik het kán weten. Na drie jaar Mathijs tijdens zijn ziekte te hebben begeleid hoorde ik – en wij hadden net twee maanden eerder gehoord dat Mathijs binnen een jaar zou overlijden – dat ik zelf darmkanker had. Opeens was ik niet meer een gezonde ouder die een erg ziek jongetje begeleidde maar stond ik samen met Mathijs aan de andere kant van de lijn. Ik zweer je: dat voelt écht anders en de wereld ziet er ineens heel anders uit. En dat doet 'ie elke keer weer de week voorafgaand aan de halfjaarlijkse controle. Ofwel: de NCRV kan met het programma stoppen. Het antwoord op bovengestelde vraag is dat een gezond mens zich hierin NIET kan inleven.

'How low can you go' om zo'n programma te willen maken vraag me af. Waarom doe je dat als christelijke omroep... Wat bezielt een redactie om dit soort sensationele onzin uitgesmeerd over een jaar aan kijkers voor te schotelen? Kijkcijfers? Je weet het nooit, misschien wordt het wel een nieuwe Boer zoekt vrouw? Dat een omroep als SBS6 met zo'n programma zou komen is voorstelbaar. Die zijn de schaamte en het fatsoen al lang voorbij. Maar de nCrv?


Op tv is natuurlijk al genoeg pulp te zien. Hoeveel zielige mensen worden in programma's niet met camera's gevolgd? Enige jaren terug was er een programma over dikke mensen. Ja, ik heb het ook een paar keer gezien. Aapjes kijken naar mensen die meestal gewoon niet erg verstandig bezig zijn. Je kan je vanuit je stoel in de huiskamer lekker verbazen over dat 'ze zoiets kunnen doen'. Blijkbaar is de formule 'dikke mensen'  uitgewerkt want recent zag ik de aankondiging voor een follow-up van het programma: kijken naar DIKKE KINDEREN die moeten afvallen. Goed bedacht SBS6 (of RTL)! Dit concept bevat niet alleen het element aapjes kijken, maar met kinderen erbij heb je meteen ook de factor vertedering ingebouwd ('ach wat zielig voor zo'n kind'). Gegarandeerd hogere kijkcijfers!

Over één, twee jaar zijn we allemaal alweer zoveel afgestompt op die reeks over mensen die zich vóór moeten stellen dat ze over een jaar dood zijn dat de kijkcijfers dalen. Ik denk graag even met de redactie van de NCRV  mee. Daarom vast dit idee voor een vervolg-format: vraag een zusje of broertje van een kind dat overleden is om zich in te leven in hoe het is om dood te gaan. Lekker heftig, vertederend en nog hogere kijkcijfers. En als de NCRV niet wil, misschien iets voor SBS6?

1 opmerking:

  1. nee, volgens mij kan dat niet. Toen ik nog geen uitzaaiïngen had, schreef ik op het lotgenotenforum. Ik probeer me voor te stellen hoe dat voelt voor jou, maar echt reeél word het niet. Nu ik zelf geconfronteerd ben met het feit, dat ik ongeneeslijk ziek ben, kan ik dat wel. Ik vind, dat gezonde mensen zoiets niet zouden moeten doen. Laten ze vooral blij zijn, dat ze niet ziek zijn. Wat betreft, de kinderen, ouders moeten zich schamen hun kind zo te kijk te laten zetten.

    BeantwoordenVerwijderen