Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

donderdag 26 mei 2011

Help, mijn vrouw fietst mee met Alpe d'HuZes

Beste John,

Vanavond zat ik weer met bewondering naar je programma te kijken. En ik kreeg een geweldig idee. John, ik heb je nodig want zo kan het niet langer. Help mij alsjeblieft!

Het begon twee jaar terug. Nienke belde mij op. Zij ging enkele weken later meedoen met Alpe d'HuZes en vroeg of ze dan ook voor Mathijs mocht fietsen. Ik had nog nooit van Alpe d'HuZes gehoord, maar na uitleg door Nienke dacht ik 'baat het niet, schaadt het niet'. Als zo'n actie mee zou helpen meer geld binnen te halen in de strijd tegen kanker... De maanden daarna bleef ik Nienke volgen. Zij reed dat jaar drie keer de Alp op en haalde veel geld binnen voor Alpe d'HuZes/KWF-kankerbestrijding.

Enkele maanden later, juni 2009, zat ik bij mijn huisarts. Hij vond het nodig dat ik wat aan sport ging doen... De zeilsport - liefst met windkracht 2 - achtte hij niet voldoende. Opeens schoot mij de prestatie van Nienke binnen. 'Racefietsen', riep ik en de arts was erg blij.

Eenmaal thuis zat ik er wel mee in mijn maag. Zittend op je stoel tegenover zo'n arts wil je je natuurlijk van je beste kant laten zien. Zodat je bij het volgende consult duidelijk kan maken dat je echt je best hebt gedaan maar dat het helaas :-) niet is gelukt. Kortom: listig ben ik aan het werk gegaan.

Allereerst Nienke gebeld. Zo half suggererend dat ik overwoog het jaar daarop mee te gaan doen met Alpe d'HuZes. Vooraf had ik goed de argumenten bedacht waarom ZIJ zou moeten zeggen waarom ik vooral NIET mee zou moeten doen. In het gesprek zou zij mijn bezwaren alleen maar hoeven te bevestigen. Maar het eerste bezwaar, dat ik nog nimmer op een racefiets had gezeten en zo'n Alp dan wel erg hoog gegrepen zou zijn, beklijfde niet bij haar. "Je kan nog elf maanden trainen". Tegenwerping twee ("het is heel moeilijk om maar bij iedereen geld binnen te halen") kreeg ook geen weerklank. Als het al die andere deelnemers lukte zou het mij ook moeten lukken was het verhaal van Nienke.

Dit telefoontje leverde nou niet op wat ik had gehoopt....

Verdedigingswal 2 was dat ik eerst nog maar eens zou moeten zien of ik een team bij elkaar zou kunnen krijgen. Een Alpe d'HuZes-team bestaat uit 4- 8 mensen. En wie zou er nou zo gek zijn om met mij mee te gaan naar Frankrijk om daar meerdere keren zinloos een Alp op te fietsen? Helaas rekende ik buiten mijn familie. Het verhaal dat ik mee wilde gaan doen aan Alpe d'HuZes ging al snel rond en voordat ik het wist had het Mathijs Douwe Team zeven leden...

Dat ging niet goed zo...

Als laatste de strategie van Nuttige Huisman gebruikt. Uiteraard hebben L. en ik al jaren hele verantwoorde afspraken over wie wat doet in het huishouden (ik alle boodschappen + sanitair, L. de rest :-) ). Dus gooide ik meteen in de strijd dat ik vanwege het trainen dan minder tijd zou hebben om mijn deel in het huishouden te doen! Hopend dat L. hier van terug zou schrikken en zou zeggen: "dat kan niet". Ha, ha, en dan zou ik de dokter kunnen vertellen dat ik graag had gewild "maar ja dokter, mijn vrouw wil niet meewerken".

Helaas liep het anders. L. vond mijn idee om mee te doen met Alpe d'HuZes een geweldig idee ". En ik hou van sportieve mannen" ...

En zo kwam het dat ik 3 juni vorig jaar vier keer de Alp opfietste.

Bovenaan die berg stond L. Zij was meteen verschrikkelijk enthousiast: "ik wil volgend jaar ook meedoen, ik wil ook dat applaus van die mensen langs de kant!".

En zo is het gegaan John. Ze traint momenteel heel hard, fietst naar d'r werk en met vriendinnen "want anders kom ik die berg niet op."

Maar het huishouden John, het huishouden!


Inmiddels is ons huis verworden tot een bouwval. De nieuwe bank die wij hebben gekocht staat al weken onuitgepakt midden in de kamer. Stof ligt overal duimendik. De vuile was ligt op de bank en de vaat wordt niet meer gedaan. Groente - áls er al wordt gekookt... - komt al maanden uit blik. Onze tuin is inmiddels een echte natuurtuin geworden. En Fredrieke wacht al twee jaar op de haar beloofde nieuwe kamer...

Ze is alleen maar bezig met Alpe d'HuZes. Gisteren nog, kwart voor zeven 's ochtends. De wekker gaat en ik ben nog half in slaap. Getik op mijn knie. Ik denk nog: "Hallo, het is gewoon een doordeweekse dag hoor". En dan komt de liefdevolle openingsvraag van deze nieuwe spannende dag: "Weet jij waar ik de powerpoint voor Alpe d'HuZes kan vinden op de computer? Die wil ik straks graag in de klas van Fredrieke laten zien" ???


Zó kan het toch niet langer, John?

John alsjeblieft, kan je mij helpen?

N.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten