Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

zondag 1 mei 2011

Mathijs Douwe Team in weekblad De Roskam

Drie weken geleden organiseerde teamlid Ivar een groot Benefietconcert in popcentrum de Metropool in Hengelo. De leiding van die middag was in handen van één van de 'gezichten' van RTV Oost, Inga Tjapkes. Naast haar werk als tv-presentatrice heeft ze ook een column in het weekblad de Roskam - onafhankelijk weekblad van Twente. Recent schreef zij daar het volgende stuk in over deze middag:

Mensch
Ivar en het Mathijs Douweteam 2011

‘Als ik dacht dat de sport voorop stond en de kantjes er af zou kunnen lopen qua inzameling, kon ik er beter niet aan beginnen, zei Niek. Dat heb ik in mijn oren geknoopt.’ Ivar vertelt over zijn motivatie de Alpe d’Huez op 9 juni zes keer op te fietsen.

Zes keer! Ben je niet bang dat je stuk gaat? vraag ik hem. ‘Neuh, ik heb al zoveel gedaan: marathon, thriatlon, langebaan schaatsen. Nee, ik heb doelen nodig. Nu weet ik waar ik voor train.’

Ivar uit Borne traint voor de Alpe d’huZes-actie. Fietsers fietsen geld bijeen voor de strijd tegen kanker. Op een dag wordt zo vaak je kunt de legendarische Alpe D’Huez beklommen. Zes keer per team of fietser, en dat laatste is een bovenmenselijke inspanning. Ivar gaat ervoor. Hij zit in het Mathijs Douwe team. Mathijs Douwe stierf 18 mei 2008 aan kanker. Een hersentumor. Hij was tien en is bijna vijf jaar ziek geweest.

Niek is zijn vader. Niek gelooft dat kanker met veel onderzoek en dus betere medicijnen en behandelmethodes meer en meer een chronische dan terminale ziekte kan worden. En er moet in de wereld veel meer samengewerkt in plaats van geconcurreerd worden tussen de organisaties. Geheel in de geest van de actie Alpe d’HuZes. En van levensbelang voor kinderen. Terwijl Niek zijn zoon begeleidde in de strijd tegen zijn kanker, kreeg Niek zelf ook kanker. Hij kreeg in april 2008 zijn laatste chemo. En genas. Mathijs Douwe niet, die stierf een maand later.

Ivar kende Niek via een vriend. Al jaren. Van een afstand beleefde hij Mathijs’ ziekte en zijn overlijden. ‘Toen ik dan ook door Niek werd gevraagd in oktober 2010, hoefde ik geen seconde na te denken. Ik wilde echt graag’ Ivar luistert altijd naar het verslag bij Knooppunt Kranenbarg op radio 2. Met voor het eerst dagelijks verslag vanaf de legendarische berg. In vijf jaar is de actie gegroeid: honderden mensen fietsen mee, de opbrengst is enorm toegenomen.
 

‘Niek liet er geen misverstand over bestaan dat ik weliswaar welkom was in zijn team, maar dat geld inzamelen het primaire doel was. Dus ik wil dat goed doen.’ Terwijl Ivar zich een rotje traint met triatlons en kilometers op de fiets zit, organiseert hij ondertussen ook een benefiet(s)concert en repeteert hij met zijn Twentse cover-band. Want, oh ja, hij drumt. En de band, Ferry Smoes, ervaren muzikanten en zangeressen, wil gewoon een te gek swingend concert neerzetten. Dit weekend. Met magie en cabaret. Op zondagmiddag, in het Metropool in Hengelo. Iedereen doet voor niets mee, u koopt een kaartje voor nog geen tientje.

Ivar heeft ook gewoon een gezin in Borne en een uitdagende fulltime baan. ‘Ik kijk met verwondering en verbazing naar Niek, zijn vrouw en hun dochter. De energie, de inzet. Zus Fredrieke heeft een lied geschreven en gaat dat zingen zondagmiddag. Voor haar broertje. En zij fietst ook mee die berg op. Net als haar vader, haar moeder en twee vrienden. Ongelooflijk. Ik zie dat Niek er elke dag mee bezig is, dat moet haast een therapie zijn. Hij schrijft zijn blog en maakt zich sterk voor de organisatie.’ Ivar denkt na. ‘Ik geloof dat ook, dat kansen –vooral voor kinderen- kunnen worden vergroot.’ De streefopbrengst? Die is 35.000 euro voor het Mathijs Douwe team dit jaar.

Inga Tjapkes

‘Opgeven is geen optie.nl’
http://www.youtube.com/watch?v=K_hKITkDGhg

Overigens is er binnen het kwf een speciaal fonds opgericht voor de Alpe d’HuZes actie. dat betekent dat geen cent naar de organisatie van het evenement gaat. Elke munt wordt besteedt aan het doel: onderzoek naar de bestrijding van kanker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten