Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

zaterdag 6 februari 2010

Hollands rondje


“Het wordt een droog weekend”, was al dagenlang de voorspelling. Nou, droog... Als ik om 8.40 uur het huis uit ga is het erg mistig en vochtig. Mijzelf voorgenomen vandaag een flink stuk te fietsen. Maar de weg vanuit Almere naar de Hollandse brug ken ik inmiddels wel, dus per trein naar Weesp. Daar rij ik om 9.15 uur bij het station weg. Buiten de stad is er weinig zicht. Ik neem de 'vvv-route' (van knooppunt naar knooppunt fietsen) dus gelukkig over weggetjes waar weinig verkeer is. Dat is het voordeel. Het nadeel is dat de wereld wel erg klein wordt. Zeker met een bril op die ook helemaal beslaat. Voor mij zie ik minder dan honderd meter grijs wegdek. Links een sloot met gras. Rechts... ook een sloot met gras. En dat duurt 10, 20, 30 kilometer zo. Ik schijn Hilversum te passeren en wat later Loosdrecht (geen water, wel lege jachthavens gezien). In Breukelen komen een paar échte wielrenners mij achterop en herkennen het logo van Alpe d'HuZes op mijn t-shirt. “Hé geweldig dat je meedoet. Je moet wel trainen hoor!” HALLO, wat zit ik hier in de kou op m'n oude bijfiets te doen!?! Voor de statistici (er zijn enkele lezers die er genoegen in scheppen dit bij te houden): in Breukelen verdwaal ik. Mooi plaatsje, veel van gezien. Sommige straten drie keer. Via Kockengen, Woerdense Verlaat en De Hoef (ja, dit wordt weer een leerzaam topografisch stukje) richting Uithoorn. Nog steeds is het – na ruim 60 km – niet echt droog. Af en toe lijkt de zon er wel door te willen komen, maar vijf minuten later is het weer grijs. Voor op mijn fiets heb ik een stevig kartonnen kaartje geplakt waar de knooppunten op staan. Althans, bij vertrek was het stevig. Door de mist is het een zielig nat hoopje papier geworden. En ik moet iedere keer voorzichtig (het mag niet scheuren) prutsen om te achterhalen op welk knooppuntnummer ik nu weer moet fietsen. Zo ook nu. Opeens een klap en veel struikgewas. Onoplettend de heg van een huis ingereden. De schade valt (gelukkig stond er geen auto) mee, maar m'n wielrenbroek is aan de onderkant wel gescheurd. Mmmm. Uithoorn komt in zicht. Bekend terrein, lekker weer terug in de stadsprovincie Amsterdam. De Ronde Hoep, Ouder-Amstel, Abcoude, Driemond en zo waar Weesp. Ruim vijf uur na vertrek rij ik het stationsplein van Weesp (opnieuw verdwaald) weer op. Gelukkig heeft de NS het ook nu zo geregeld dat de trein vertraagd is en ik 'm deze keer dus net haal. Het motregent alweer flink als ik mijn straat in fiets. 100,3 km staat er op mijn tellertje. De Alp is weer een stukje dichterbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten