Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

zaterdag 26 juni 2010

Controle (II)


Woensdag 16 juni was dan de afspraak met de maag-,darm- en leverarts.. Laat ik het gewoon zeggen: de dagen voorafgaand aan het onderzoek zijn altijd vreselijke dagen. Uiteraard! denk je na over vragen als 'wat als het opnieuw fout is, ga ik dan opnieuw al die ellende van kuren aan? ' en 'stel dat het helemaal fout gaat, hoe moet het dan met L en F?. Etc, etc., vragen genoeg.

De dag voorafgaand aan het onderzoek moet je een vreselijk smerig drankje drinken om de darmen schoon te spoelen zodat ze daarbinnen lekker fris rond kunnen kijken. En dan naar het ziekenhuis, op de plank, een naald in je hand, gevolgd door de boodschap van de arts “daar komt het slaapmiddel” en weg ben je. Verdoofd. Ze geven je dormicum, een middel waardoor je rustig wordt, wel bij kennis blijft maar je na afloop niet herinnert van wat ze met je uithalen. Erg merkwaardig. Ik blijf ook – zo is inmiddels de ervaring – nog wel een paar dagen vergeetachtig. Maar L. was mee en gelukkig kon de behandelend arts haar na twintig minuten direct komen vertellen dat de uitslag goed was. Alles schoon, niets abnormaals te zien.Reden voor toename last van maagzuur daarmee onbekend. Maar zeker geen kanker.

Ofwel, dit maagonderzoek was mijnheer Hermans van het College voor Zorgverzekeringen, “een onderzoek om de patiĆ«nt gerust te stellen”. Overbodig in uw ogen. Maar weet u wat er aan kosten zijn geweest door negen maanden te wachten met dit onderzoek? De kosten voor de momenten dat in vergaderingen, dus werktijd betaald door de belastingbetaler, mijn maag tekeer ging, mijn gedachten afdwaalden en ik dacht “als er maar niets aan de hand is”? Of de dagen dat ik echt veel last had, niet vrolijk in huis was en L. daar onder leed? Ik ben er van overtuigd dat door langdurige onzekerheid hele huwelijken kapot gaan. Weet u, mijnheer Hermans, wat dat aan kosten voor de maatschappij betekent? Of de nachten dat ik slecht sliep omdat ik lag te piekeren en dus de dag daarna minder functioneerde? Ook dat zijn maatschappelijke kosten.

Kanker vreet niet alleen in het lichaam, maar ook in de geest. Het sommetje dat dhr. Hermans maakt door de kostenberekening te beperken tot dat ene extra onderzoek is echt te beperkt. Patiƫnten lang in onzekerheid over hun gezondheidstoestand laten kost de maatschappij veel en veel meer geld.

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je APK. Dat is een prachtig bericht.
    Ik hoop, dat je aldoor zulke mooie berichten krijgt en je kan gaan genieten van een kankervrij leven.
    Groetjes, Emmy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. citaat van Lance Armstrong:
    Ik zal de les van kanker altijd bij me dragen en voelen dat ik lid ben van de kankergemeenschap.

    Iedereen die de woorden "je hebt kanker" heeft gehoord en gedacht heeft "O, mijn god, ik ga dood" is er lid van. Als je ooit lid geworden bent, kun je je lidmaatschap nooit meer opzeggen.

    misschien dat Mijnheer Hermans hier iets aan heeft.

    Fijn dat uitslag goed is !!!!!

    lieve groet Berna

    BeantwoordenVerwijderen