Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

dinsdag 26 januari 2010

Almere - nee niet Vianen

Mijn neefje was jarig, dus afgelopen zaterdag was het doel van de rit Vianen. Van te voren de buienradar (wel wat kans op regen, maar die bleef duidelijk in het westen) en de wegenkaart goed bestudeerd.

Om 13.40 uur weg. Op de bijfiets, dus de snelheid zou niet hoog worden. Om 16.30 zou ik er zeker zijn.

Het eerste deel van de tocht wordt inmiddels saai. Zelfde weg door het zelfde saaie polderlandschap. Ook – zoals het hoort in De Polder – windje tegen. Eenmaal over de brug bij Huizen wordt het interessanter. Al snel komt Hilversum 'in zicht'. Vorige keer een eitje, maar nu raak ik al snel de weg kwijt (…). Nee, het centrum moet ik mijden. Vijf minuten later rij ik plotseling toch de Kerkbrink op en kijk ik zo tegen de ingang van de VVV aan. Het centrum van Hilversum... Meteen maar een goede fietskaart gekocht.

Zo snel mogelijk Hilversum uit. Proberen weer op een provinciale weg te komen. Helaas fiets ik even later over een heideveld en níet over een provinciale weg. Inmiddels begint het ook licht te hagelen, dus ik krijg er steeds meer 'zin an' :-(
Hoe dichter ik bij Utrecht kom, hoe meer de hagel verandert in regen. Helemaal doorweekt raken lijkt mij geen goed idee, dus ik besluit richting het centrum van de vierde stad des lands te fietsen. Daar stap ik dan – zo bedenk ik mij – met de fiets op de sneltram, verlaat ik de tram in Nieuwegein en kijk dan wel of ik verder fiets naar Vianen dan wel L. vraag mij op te halen.

Nu weet ik niet wat ze in Utrecht met al die stedelijke venieuwingssubsidie doen (etentjes voor ambtenaren?) maar ze besteden het zeker niet aan goede fietsbewegwijzering. Ik kom in het noorden de stad binnen, zie de Dom voor me maar wordt na een paar kilometer naar rechts gestuurd. Gezagsgetrouw als ik ben volg ik die bordjes, maar raak dan ook hier geheel de weg kwijt. Regen. Ah, daar zie ik de Dom weer.

Een kwartier later bij Utrecht CS. Van de sneltrampiloot mag ik de fiets niet meenemen in de tram. Tssss, het blijft provincie. De fiets maar bij CS neergezet. Op hoop van zegen dat 'ie er straks ook nog staat. Want er is wel een bordje met 'bewaakte fietsenstalling' maar het hokje waar de bewaker in hoort te zitten is leeg en donker. Inmiddels krijg ik het koud dus op het busstation in de eerste bus gestapt waar Vianen op staat. 17.30 op de verjaardag van m'n neefje. En 's avonds op de terugweg – het sneeuwt inmiddels – met de auto de fiets opgehaald op Utrecht CS. Bar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten