Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

dinsdag 11 augustus 2009

10 % (11 aug, 24 km)


"Als je mee gaat doen, en dat móet je gewoon doen, moet je ook gaan oefenen in bv. de heuvels van Limburg. Goed kunnen klimmen is erg belangrijk op de Alpe d'Huez", was één van de adviezen van Nienke die ik in juni kreeg. Toen heb ik geen aandacht aan dit advies besteed, ik was nog heel erg bezig met de vraag 'doet 'ie het of doet 'ie het niet'.
Nu zijn we niet op vakantie in Limburg, maar vlak naast onze camping ligt ook een echte berg, de Holterberg. Een paar dagen geleden op een verjaardag hier hoorde ik dat er aan de westzijde van deze 'berg' een weg is met een hellingspercentage van 10%. En laat nou 10% het gemiddelde (...) percentage van de Alp zijn. Vanochtend op weg naar de Berg. Holten door en opeens stond ik er: BOVENAAN de berg (standaard weer verkeerd gereden...), aan het begin van de Motieweg. Nou ja, wel zo makkelijk om eerst even te kijken wat 10% helling nu inhoudt. Dat werd al snel duidelijk: voor je houdt de weg gewoon op... Fors remmend (en dan nog 50 km p/u halen!) naar beneden toe, aan mijn rechterzijde het bord "Gevaarlijke weg voor rijwielen" passerend. Eenmaal beneden is het natuurlijk de bedoeling om ook weer naar boven te komen. Pfff, dat is écht zwaar fietsen!! Voor het eerst in de allerlichtste versnellingen gefietst. Al snel twee nieuwe lessen geleerd: klimmen is echt iets anders dan bv. 50 kilometer rechttoe-rechtaan richting Zutphen trappen (je gebruikt blijkbaar je bovenbeenspieren meer/anders) en schakelen kan ik echt nog niet goed. En dat laatste is wel nodig als je fietsend een Alp op wil, anders wordt het bij 10% helling al snel lopen! Even gemeten, op de Holterberg is het weggedeelte dat 10% helling heeft 0,5 km. De Alpe d'Huez heeft 12 km lang 10% + meer helling.
Ofwel: Nienke heeft gelijk gekregen. Ik doe mee met de Alpe d'HuZes én ik moet nog veel oefenen.

2 opmerkingen:

  1. 10%, chapeau! Ik ben alleen nog de Amerongseberg opgeweest. 2 maal, waarvan één keer lopend.
    Rij niet te hard bergaf, want daar ligt niet je kracht weet ik uit eerdere ervaring - met een scooter de bergaf ging je in Griekenland immers ook niet goed af.
    Ik ken je al wat langer dan vandaag, dus ik weet dat je die berg wel op komt. Niet één keer, maar minimaal drie. Zoals gezegd ben ik meer nerveus over je afdaling - probeer ook daar de komende tijd op te oefenen. Lees graag hoe je dat vergaat.
    Ondertussen gebruik ik de tijd om nog wat langer te twijfelen of ik in 2010 met een extra bidon langs de weg sta, of dat ik zwetend op mijn knalgele eigen Gitane zit.
    Maar nogmaals: chapeau en ´keep up the spirit´.
    Jim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bergjes fietsen is niet echt mijn ding, dat weet ik al heel lang (maar wel uit ervaring!), maar ik ga je zeker sponsoren. Hup Niek!!!

    BeantwoordenVerwijderen