Twitterberichten

#wijgaandoor: juni 2016 fietst er opnieuw een Buitenboys Mathijs Douwe Team de Alp d'Huez op om geld in te zamelen voor kankerbestrijding

zaterdag 15 augustus 2009

Naar Duitsland (14 aug, 73 km)

De vakantie is bijna afgelopen, nog een mogelijkheid om één keer een flink stuk te fietsen. De omgeving van Markelo is steeds bekender geworden, dus de blik wat 'verruimd'. Enschede ligt wat verder uit de buurt en daarachter ... Duitsland. Daarheen fietsen zou toch een leuke afsluiting van de vakantie zijn.

Om 7.45 uur weggefietst. Voor het eerst is het erg koud (8C), terwijl voor vandaag "een zonnige dag" is voorspeld. Pas na een uur fietsen is te merken dat de zon meer kracht krijgt. Dan inmiddels al aardig gevorderd. Nieuwe aanwinsten op de 'nooit geweest, toch leuk' - topolijst zijn de dorpjes Bentelo, Beckum (met een appartementencomplex in aanbouw dat het cenrum van het dorp verknald) en Boekelo. Zo rond 9.15 uur in de buurt van Enschede-Zuid. Daar in '82 - '83 nog een jaar gestudeerd en ik woonde toen daar in Zuid, in één van die lelijke Bijlmerhoogbouwflats. Maar de omgeving is de laatste jaren duidelijk aangepakt/opgeknapt. Hoewel die er vast nog staat kan ik mijn vroegere woning niet direct
vinden. En ik wil ook doorfietsen want om 10.45 uur vertrekt vanaf station Enschede de trein terug richting Markelo e.o/, zo heb van tevoren uitgezocht. Al snel blijk dat Tukkers nog steeds een hekel aan Duitsers hebben. Nergens een bordje richting de grens met Duitsland. Op een gegeven moment kom ik op een kruising met de Gronausestraat. En Gronau, dát is Duitsland. Beetje doorfietsen want de tijd begint te dringen. Door de lelijke hoofd-/winkelstraat van Glanerbrug (dorpje igeklemd tussen Enschede en Duitsland) en dan passeer je volkomen onverwacht de grens. Na 25 meter omgedraaid (ik ben in Duitsland geweest!) en terug Enschede in, richting station. Wat blijkt al snel... werkzaamheden aan het spoor. De trein rijdt tot Rijssen! Dus na drie kwartier rijd ik - net als meerdere keren deze vakantie - opnieuw door Rijssen. Nog een kleine 10 kilometer erbij. 12.05 uur terug op de camping.

Zondag is de vakantie afgelopen. Nog één stukje fietsen, ook omdat er dit weekend hier in Twente geen treinen rijden vanwege werkzaamheden aan het spoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten